Salgsbetingelser

 

Generelle vilkår for netthandel hos Dugano


Nedenfor finner du de generelle salgsvilkårene som ligger til grunn for alle tjenestene vi tilbyr på dugano.no. På www.dugano.no selger vi produkter og tjenester fra ulike Dugano-partnere. 


1.Avtalen 

Les gjennom våre salgsbetingelser for netthandel hos dugano.no


Når du gjennomfører et kjøp aksepterer du våre salgsbetingelser og det inngås en bindende avtale mellom Dugano/Dugir AS og deg som kunde. Merk at salgsbetingelsene kan endres, og bør derfor leses hver gang man gjennomfører et kjøp hos Dugir AS. 


2. Partene 

Selger: 

Firmanavn: Dugir AS 

Organisasjonsnummer: 821 558 662 MVA 

Postadresse: Sjøgata 5, 6065 Ulsteinvik 

Telefon: 92 62 86 58 (Mandag - fredag: 08:00 - 15:00) 

Epost: hei@dugano.no eller vårt kontaktskjema som du finner på dugano.no


Kjøper: 

Kjøper er den forbruker som foretar bestillingen, og betegnes i den følgende som kjøper/kjøperen/du.  


Når du som kjøper klikker "Betal nå», plasserer du en bindende ordre på varen(e) du har i handlevognen din.  


Så snart du har sendt inn ordren, sender vi deg en bekreftelse pr. e-post. En bindende avtale inngås i det du sender inn din ordre. Varer som selges på tilbud er tilgjengelig så lenge lageret rekker. 


3. Pris 

Den oppgitte prisen for varen(e) og tjenester er den totale prisen du skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som Dugir før kjøpet ikke har informert om, skal du ikke bære. 


Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift. Det er ingen skjulte kostnader hos oss. De ulike elementene er spesifisert i kassen som varer (produktkostnad) og merverdiavgift. Fraktkostnader er spesifisert i tillegg. Sum totalt viser alle kostnader totalt. 


Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter. Merk at tilbud/kampanjer gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring. 


Vi tar forbehold om feil i vår lagerbeholdning. Dersom vi mangler varen/noen av varene du har bestilt, vil vi kunne foreta delleveringer av varen(e) vi har på lager, og ettersende resterende vare(r). Eventuelt også kreditere for manglende vare(r), og slette bestillingen hvis vi ikke kan levere noen av varene. 


4. Produkter 

Dersom ditt produkt ikke falt i smak, kan ikke Dugir stå til ansvar for ditt kjøp. Dette er produkter som klubb, lag og foreninger ønsker å selge. 

Bilder vi bruker i nettbutikken kan være illustrative og avvike noe fra varens faktiske utseende. 


5. Avtaleinngåelse 

Avtalen er bindende for begge parter når du har sendt din bestilling til Dugir. 


Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Dugir i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Eksempelvis dersom et produkt ikke har noen pris eller unormal lav pris. 


6. Betaling 

Vi tilbyr Vipps som betalingsmetode i kassen. Eventuell retursum tilbakebetales kortet som er koblet mot din Vippskonto. 

Ta kontakt med Vipps kundeservice eller tlf: 22 48 28 00 (mandag til fredag 02 - 23, lørdag 10-18 og søndag 11-19), om du trenger hjelp med din Vippskonto. 


Når kjøperen bruker Vippsbetaling (kredittkort eller debetkort) ved betaling, vil Dugir reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen(e) sendes. 


Dugir kan kreve betaling for varen(e) fra det tidspunkt den blir sendt deg fra Dugir/våre underleverandører. 


7. Levering 

Levering er skjedd når du, eller din representant, har overtatt varen(e). 


Hvis ikke leveringstidspunkt kommer frem av bestillingsløsningen, skal Dugir levere varen(e) snarest mulig og senest 30 dager etter bestillingen. Varen(e) skal leveres hos kjøper med mindre annet er informert om eller særskilt avtalt mellom partene.  Dugir har ulike fraktmetoder og bestemmer selv hvilken fraktmetode som egner seg best for din bestilling. 


8. Risikoen for varen(e) 

Risikoen for varen(e) går over på kjøper når du, eller din representant, har fått varen(e) levert i tråd med punkt 7. Dette gjelder også om varen(e) er levert i din postkasse, eller ved døra selv om du ikke er hjemme. Dette gjelder også om du som kjøper handler varer som også har annet utleveringssted eller hentested.  Når dette er informert om på forhånd og du har kjøpt varen(e), anses dette som avtalt og eventuell risiko går over på deg som kjøper. Dugir har ingen ansvar for varer som ikke blir mottatt, for uavhentede varer eller varer som av en eller annen grunn kan bli forringet på grunn av forsinket mottakelse eller henting. 


9. Angrerett 

Hos Dugir har du 14 dagers bytte-, retur- og angrerett på ubrukte og uåpnede varer. For å benytte deg av bytte-, retur- og angreretten er det viktig at du gir beskjed til oss innen 14 dager fra da du mottok varen(e).  


Om du ønsker å returnere varen(e) må du selv betale returfrakt. Merk at angreretten gjelder kun gjelder for forbruker og ikke bedriftskunder. Om fristen er utgått, eller at Dugir av de andre nevnte grunner ikke kan godkjenne returen, og du likevel returnerer varen(e), vil varen(e) returneres direkte tilbake til deg for din regning.  


Hvis du hever hele- eller deler av ditt kjøp vil du få tilbakebetalt varenes verdi ved kjøpstidspunktet, innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur. Du vil få en e-post når din retur er ferdigbehandlet (1-3 uker fra den er innsendt). Beløpet tilbakeføres direkte til det samme kortet du benyttet ved kjøp. 


Ubrukte varer 

For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varen(e) sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si ubrutt forsegling og i originalemballasje. 


Dersom originalemballasjen er ødelagt vil varen(e) anses som brukt og en retur vil ikke godkjennes. 


Kansellering/endring på bestilling 

Hos Dugir ønsker vi å få levert varen(e) så raskt som mulig. Vi er derfor koblet opp mot flere ulike logistikkløsninger som gjør at det ikke er teknisk mulig å kansellere et kjøp eller gjøre endringer i etterkant av at ordren er fullført. 


Gå til angrerettskjema


10. Levering og forsinkelse 

Vi gjør vårt aller beste for å levere så raskt som mulig til enhver tid. Alle varer blir pakket så raskt som mulig og du vil få bekreftelse på e-post.  Varen(e) leveres til nærmeste postkasse eller poststed ved døra.  


Forventet levering ligger stort sett mellom 2-3 uker før varen(e) blir levert, men annen leveringstid kan forekomme. Vi samarbeider med ulike underleverandører som sender varene direkte helt hjem til deg, og det kan derfor variere noe mtp leveringstider.   


Merk! Enkelte varer krever annet utleveringssted eller hentested. For disse varene vil det informeres spesifikt både om sted, dato og tidspunkt. 


Vi gjør oppmerksom på at vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med stor pågang hos Dugir og våre samarbeidspartnere. Maksimal leveringstid er 4 uker fra bestillingen din ble utført. Dersom din bestilling ikke har blitt levert innen den tid, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten noen kostnad, dersom ikke annet er informert eller avtalt. Dette gjelder ikke om Dugir har spesifisert tydelig når levering først er mulig, selv om dette overgår 3 uker fra bestilling. 


Hvis du ikke har mottatt din vare innen 6 uker, er du som kunde ansvarlig for å gi oss beskjed innen 6 uker etter din bestilling. Din bestilling vil anses som levert etter dette tidspunktet. 

Har du mottatt pakken din, men mangler deler av ordren din, er du som kunde pliktig til å gi oss beskjed umiddelbart etter at pakken er mottatt. Om vi ikke får beskjed vil hele din ordre ansees som mottatt. 


Hvis du har mottatt en e-post eller SMS om at pakken er levert i din postkasse/på døren og pakken ikke er der, er det viktig at du kontakter oss umiddelbart slik at vi får etterlyst pakken med det samme. Det samme gjelder om du har mottatt bare deler av din ordre. Om det ikke gis beskjed umiddelbart, vil pakken ansees mottatt i sin helhet etter at transportører/distributører/andre utleveringspartnere har varslet om at pakken er utlevert. 


Du kan selvsagt kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom Dugir godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor vår kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 



11. Reklamasjon ved mangel ved varen(e) og frist for å melde krav 

Hvis det er en mangel/feil med varen(e) har du som kunde for enkelte varer reklamasjonsrett i 2 år fra du mottok varen(e). Det forutsetter at du som kunde gir beskjed til oss innen rimelig tid. Vi anbefaler at du tar kontakt med oss, for å videre dokumentere hva som er problemet med varen(e). Vi krever da nærbilder, samt et oversiktsbilde av varens mangler. Hvis noe er skadet/merker/flekker/lukt på varen(e) når du mottar pakken fra oss må du kontakte oss med det samme for å informere om dette slik at vi får registrert dette på din ordre hvis du skal returnere varen(e). Gjelder ikke forbruksvarer. 


Vær oppmerksom på at dersom varen er blitt mottatt og lagret slik at varen har blitt ødelagt, faller reklamasjonsretten på 2 år bort. 

Når det gjelder spesialvare(r) som må behandles iht til informasjon, og dette ikke er fulgt, vil retten til reklamasjon utgå. Dette kan eksempelvis være klippfisk som er pakket, sendt til hentested eller pakkeboks, og ikke blitt hentet iht våre oppgitte anbefalinger.


Dersom vi har pakket feil vare(r) er det viktig du gir oss beskjed innen 14 dager etter varen(ene) er mottatt. Da vil vi betale returkostnaden og sende riktig vare(r) - gitt at den fremdeles er på lager. Vi tar forbehold om utsolgtsituasjoner. 

Når det gjelder spesialvarer som klippfisk og andre matvarer, gjelder meldefrist samme dag som varen er mottatt/hentet.


Send gjeldende ordrenummer for reklamasjonen, og det vil være bevis for oss om at varen(e) er kjøpt via Dugano. 

Ved reklamasjon får du tilbakebetalt samme beløpet for reklamasjonsvaren som da den ble kjøpt, eller ny vare dersom vi fremdeles har produktet på lager. 


Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen(e) ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for deg som kjøper. 


Bytte og retur tar ofte opp til 1-3 uker fra du har sendt varen i retur. 

Mangler du returskjema kan du laste det ned her:


Gå til returskjema


På samme måte som det er vårt ansvar at pakken kommer frem til deg, er det ditt ansvar som kunde at pakken kommer frem til oss. Om du velger sporingspakke er du helt sikker på at den ikke forsvinner. Om du velger en rimeligere variant uten sporing har du mindre kontroll på hvor pakken din er. 



12. Dugirs rettigheter ved kjøperens mislighold 

Dersom betalingen ikke går igjennom eller du ikke oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes Dugir eller forhold på Dugirs side, kan Dugir i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen(e) tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra deg som kjøper. Dugir kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer. 


Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan Dugir fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen(e) ikke levert, taper Dugir sin rett dersom Dugir venter urimelig lenge med å fremme kravet. 


Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan Dugir heve avtalen. Dugir kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Dugir kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som Dugir har fastsatt. Dugir kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale. 


Erstatning: Dugir kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46. 

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan Dugir kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav. 

Gebyr ved uavhentede varer: Dersom kjøperen unnlater å hente bestilte varer, belaster Dugir kjøper med et gebyr, dvs retur- og ekspedisjonskostnader (kr 199,-) samt påløpte renter og gebyr ved kjøpet. Gebyret skal maksimalt dekke Dugirs faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 


13. Garanti 

Garanti som gis av Dugir, gir deg rettigheter i tillegg til de du allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i din rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10. 


14. Personopplysninger 

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er Dugir. Med mindre du samtykker til noe annet, kan Dugir, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Dugir skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. 


Personopplysninger vil ikke bli videreformidlet til noen andre parter, men kun brukt til å gjennomføre avtalen med deg som kjøper. 


Se personvernerklæring



15. Alder 

Du må være over 18 år for å utføre en handel hos oss. 


16. Konfliktløsning 

Klager rettes til Dugir innen rimelig tid, jf. Punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du som kjøper ta kontakt med Forbrukerådet for mekling. 
Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no